Content marketing

Nyhetsbrev som informationskälla och analysunderlag

Funderar ni över vad nästa steg är i er kommunikation? Ett nyhetsbrev kan fungera som en komprimerad version av era övriga kanaler samtidigt som ni kan lansera nyheter och lära er om era läsares beteende.

Så, ert företag befinner sig i sociala kanaler och har även valt att satsa på en företagsblogg. Ett nästa steg kan vara att komplettera med ett nyhetsbrev. Ett mejl som landar direkt i era kunders och andra intressenters mejlkorg några gånger per år eller varje månad och som, med rätt titel och relevant innehåll, lockar till läsning.

Ta reda på vad som drar trafik

Ett nyhetsbrev är ett bra medium att använda sig av för att presentera nya produkter, projekt eller det senaste som har hänt på företaget. Ni kanske har ett nytt spännande samarbete ni vill berätta mer om? Eller har fått en utmärkelse? Att dela med er av nya, aktuella händelser gör att era läsare en snabb inblick i livet på företaget och att länka till blogginlägg i nyhetsbrevet gör att det fungerar som en sammanfattning av ert senaste innehåll samtidigt som ni driver trafik till er webbplats.

Ett nyhetsbrev kan också vara ett bra verktyg för att undersöka vad läsarna är intresserade av. Genom att använda analysverktyg som Google Analytics är det möjligt att ta reda på hur mycket trafik som de olika artiklarna i nyhetsbrevet drar och vad era läsare gillar att läsa. Det är ett ypperligt sätt för att lära sig mer om sina läsares beteenden och det hjälper er att skissa upp riktlinjer för hur ni ska tänka gällande er kommunikation framöver.

Kärnfullt och specifikt innehåll når fram

Hur långt ett nyhetsbrev ska vara är lite olika, många varvar mellan korta utskick (som kanske bara fokuserar på en sak, som ett event eller en rea) och lite längre. Då läsare lätt blir otåliga är det dock bra att lägga det viktigaste först i brevet. På så sätt ökar chansen att läsaren nås av det ni vill berätta. Var också noga med att skriva så kärnfullt som möjligt, att hålla det kort och fokusera på era huvudbudskap är en bra regel.

Detsamma gäller rubriken, den måste sammanfatta vad brevet handlar om och locka till läsning. Det gör den i större utsträckning när rubriken är specifik – läsaren ska känna att den tjänar något på att klicka på brevet i mejlkorgen. Rubriker av typen ”Nyhetsbrev januari” eller ”Senaste nytt från Företaget” säger väldigt lite om vad läsaren kan förvänta sig och det är därmed lättare att lägga mejlet direkt i papperskorgen. Står det något mer specifikt måste prenumeranten i stället stanna upp och fundera på om det är något relevant som förtjänar ett klick.

5 saker att tänka på

  • Bestäm syftet och följ upp med Call to actions. Är syftet med nyhetsbrevet att locka besökare till huvudsidan, till en undersida, öka försäljning, informera om ett event, berätta om ett samarbete eller skicka ut en rabattkod? Syftet bestämmer vilka Call to actions ni lägger i nyhetsbrevet.
  • Våga vara specifik i dina rubriker. Du kanske inte lockar alla dina prenumeranter till läsning, men de kommer uppskatta att du gjort det lätt för dem att avgöra om läsningen är relevant för dem eller inte
  • Dubbel- och trippelkolla alla länkar. Hamnar läsaren på fel sida eller om det helt saknas länk kan läsaren bli irriterad, och du har missat att nå ut med ditt budskap
  • Ha en luftig design. Det gör innehållet lätt att läsa och att ta till sig. Använd gärna avdelare för att kunna dela upp nyhetsbrevet i olika sektioner och variera hur innehållet presenteras
  • Skicka inte ut för ofta. Genom att skicka ut med jämna mellanrum kan du få trogna läsare, men skickar du ut för ofta riskerar du att trötta ut dina läsare, med avprenumerationer som följd

Lycka till!

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply