Content marketing Instagram Kapybara

B2C: 0–27 000 följare på Instagram – så gjorde jag, del 1

För att lyckas på Instagram behövs innehåll som väcker känslor hos målgruppen. Så gör du för att bygga ett community och därigenom stärka ditt varumärke med Instagram som kanal.

För mig som konsult är det ibland svårt att nå fram till marknadschefer och ledningsgrupper med argument kring varför företag bör göra si eller så i sociala medier. Som ett experiment bestämde jag mig för att bygga upp två kanaler på Instagram för att demonstrera hur jag tänker. Jag har också byggt upp kunders kanaler men så här offentligt väljer jag att bara dissekera kanalerna jag själv äger.

Snabbväxande kanaler på Instagram har enligt min uppfattning ett antal faktorer gemensamt. Dessa går att koka ned i en framgångsformel och applicera på sin egen kanal. I det här inlägget går jag igenom första punkten som handlar om att känna sin målgrupp och leverera innehållet målgruppen vill ha.

Fokusera på vad målgruppen gillar/inspireras av/vill se

På Instagram behöver du ge för att få. Vi väljer vilka konton som ska fylla vårt flöde och följer/tittar på/gillar innehåll som vi tilltalas av. Vill du att människor ska följa dig måste du leverera innehåll som känns. Bilder som upplevs inspirerande, snygga, sköna att vila ögonen på. Eller foton som upprör, ifrågasätter, väcker ilska. Innehåll som gör att betraktaren slutar scrolla och verkligen ser.

I mitt ena experiment bestämde jag mig för att tilltala en grupp människor som utövar hobbyn airsoft. I det andra experimentet är målgruppen människor som är intresserade av friluftsliv. Båda dessa hobbyer håller jag själv på med, så äktheten finns där.

I de båda kanalerna varvar jag mellan att lägga upp noga planerat innehåll med mer spontana ”här och nu”-inlägg. Dessutom uppdaterar jag kontinuerligt via Instagram Stories och Instagram Live. Då får mina följare både kvalitativt innehåll och en mer personlig inblick i hur jag ägnar mig åt mina intressen. En genuin relation mellan publicist och följare byggs genom att varva ”perfekt” och personligt innehåll.

I nästa inlägg pratar jag om hur jag tänker kring att nischa innehållet på sina kanaler.

Vi hörs!

/Wilda

You Might Also Like

3 Comments

Leave a Reply