Content marketing Facebook Instagram Kapybara

Stärk ditt varumärke med sociala medier

I traditionella medier var det relativt enkelt för företag att positionera sig och berätta om sitt varumärke. Sociala medier kräver lite mer av företagen, men de som kommunicerar på ett strategiskt sätt och med målgruppen i centrum kan stärka sitt varumärke. Så här gör du.

I en tid då alla kan dela med sig av allt på internet är kraven på företag höga. Det räcker inte att bara kommunicera kring företaget – även om ni gör bra saker. I dag vill vi veta mer och vi vill gärna se bakom fasaden. Sociala medier är därför ett ypperligt verktyg för att visa era kunder mer av er vardag och ert varumärke.

Visa upp verkligheten och medarbetarna

Människor vill följa och interagera med andra människor. Däri ligger svårigheten för företag att bli framgångsrika på sociala medier. Genom att varva mer traditionell företagskommunikation med glimtar som visar livet bakom företagskulisserna ger ni människor större anledning att följa just er.

Facebook och Instagram erbjuder många möjligheter att visa upp en annan bild av företaget. I bildflödet på Instagram kan ni visa upp bilder från er arbetsplats och på Facebook kan medarbetare skriva mer personliga inlägg som kommer närmare följarna än om texten bara hade företaget som avsändare.

Instagrams funktion Stories är ett bra verktyg för att visa upp hur en oredigerad vardag kan se ut. Här kan ni publicera klipp från fredagsfikat och annat som ni inte vill ska förstöra tonen och känslan i resten av bildflödet. Ni får 15 sekunder på er per klipp och det krävs inte mycket förarbete.

Dock är det en god idé att ändå arbeta fram vissa riktlinjer för hur ni använder funktionen. Det är till exempel bra att ha återkommande sekvenser eller karaktärer för att få följaren att känna igen just er story. Att hitta er ton kommer också skapa en igenkänningsfaktor hos följaren. Här kan ni också visa upp nyheter inom företaget, vad ni sysslar med just nu och om ni är ute på något spännande uppdrag. Genom att blanda in den här formen av bilder och texter i era flöden kommer ni att

uppfattas som mer levande och genuina. Var dock noga med att inläggen följer de riktlinjer ni lagt upp för material som publiceras på sociala kanaler.

Berätta om företaget och era hjärtefrågor

Företag har i regel några frågor som känns viktigare än andra. Det kan till exempel vara fokus på miljö och hållbarhet, mångfald eller hälsa. Detta är viktigt att kommunicera kring, både för att positionera er och för att bygga relationer med era kunder. Märker era följare att ni har ett äkta engagemang för något som de också brinner för, knyter ni följarna närmare er, samtidigt som de får relevant och intressant innehåll i sitt flöde.

På sociala medier har ni möjlighet att skapa en bild av er själva och hur ni vill bli uppfattade. Ni kan helt gå förbi traditionella medier och direkt bygga relationer med kunderna. Om ni ger era följare innehåll som är en bra mix av vad som händer på företaget, vilka som arbetar där och era olika engagemang och samarbeten så kan era kanaler i sociala medier bli den där mötesplatsen ni drömmer om. Och det ger ett mycket starkt varumärke.

Har du missat de andra delarna i vår följetong om sociala medier? Du hittar dem här och här.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply