Content marketing Facebook Instagram Kapybara

5 fallgropar att undvika i sociala medier

Att balansera genom sociala medier-djungeln är inte alltid så enkelt som man kan tro. Det är lätt att något blir tokigt. Vi berättar därför om fem stycken fallgropar som finns, och hur du lär dig att undvika dem.

Turen i vår följetong om sociala medier har kommit till några vanliga misstag som många gör och hur den kan undvikas. Missade du första delen i vår bloggserie? Du hittar det här.

1. Kanalerna har ett diffust syfte

Om du inte har ett tydligt uppsatt syfte kommer det vara svårt att veta vad du ska publicera, men syftet skapar också en tydlig röd tråd i din kommunikation. För att komma fram till ett syfte kan du fundera över vad det är du vill uppnå med att vara närvarande i sociala medier. Du bör också tänka på vad din målgrupp vill ha för innehåll. Utan ett tydligt syfte kommer din kommunikation i sociala medier uppfattas som spretig.

2. För stort fokus på den egna rösten och budskapet

Använd inte sociala kanaler till att bara ropa ut ditt eget budskap. För en dialog med dina följare och skapa en plats där människor vill mötas. Sociala kanaler ska vara just sociala. Skapa innehåll som är av värde för mottagaren, det är det som kommer ge synliga resultat. Säljer ditt företag exempelvis stövlar kan det vara relevant att skapa innehåll med intressant fakta och tips om skogs- och vildmarksturer.

 3. Samma innehåll på alla plattformar

Undvik att trötta ut dina följare genom att dubbelpublicera. Troligtvis följer många av dina följare på Facebook även ditt konto på Instagram. Anpassa därför innehållet till det specifika sociala mediets format och dra nytta av de olika funktioner som finns för att få ut så mycket som möjligt av plattformarna. Portionera ut de inlägg som handlar om samma ämne och publicera inte samma sak i alla kanaler samtidigt. Varför ska de annars följa dig på mer än en plattform?

4. Ignorerar kritik och klagomål

Tar du endast bort de klagomål och den kritik som dyker upp i dina kommentarsfält kommer du att uppfattas som arrogant och oseriös, välj alltid att besvara kommentaren och besvara kritik på ett sakligt sätt. Det är annars lätt att följarna får uppfattningen att du inte lyssnar och irritationen kommer att öka. Blir du bra på att bemöta negativ kritik kan det till och med komma att stärka ditt rykte i sociala medier.

5. Slarvar med fakta

Att publicera felaktiga uppgifter kan göra att du uppfattas som oseriös och kan skada ditt varumärke markant. Var alltid noga med att dubbelkolla det du ska publicera, men var lite extra noga när det handlar om viktiga uppgifter. Gör därför en sista koll, stämmer datumet för en viss händelse? Står rätt person som avsändare? Det tar oftast inte många minuter men kan göra stor skillnad.

Om du lyckas undvika dessa fem fallgropar skapar du dig goda förutsättningar att bli framgångsrik i sociala medier. Det gäller bara att hålla balansen.

Lycka till!

You Might Also Like

1 Comment

Leave a Reply