Content marketing Facebook Instagram Kapybara

Så får du ut mer av företagets sociala medier

Sociala medier är i dag en naturlig del av företags kommunikation och användandet av sociala plattformar ökar i alla målgrupper. Använder du dessa kanaler på rätt sätt kan dessa göra stor nytta för ditt företag.

Möjligheterna med sociala medier är många, och kanske kan det därför vara lite svårt att veta var man ska börja för att få ut mer av kanalerna. Det första som är viktigt att tänka på är att olika målgrupper befinner sig på olika plattformar och använder dessa till olika saker. Se att finnas i minst två, Facebook och Instagram är bra att börja med.

Sociala medier sover aldrig

Era inlägg på Facebook eller bilder på Instagram slutar inte att vara aktuella bara för att ni har gått hem från kontoret. Genom sociala medier har du kanaler för att interagera med kunder dygnet runt. För att få ut maximalt av de sociala plattformarna bör du därför se till att publicera bilder och inlägg under de tidpunkter som passar din målgrupp, här är timingen viktig. Exempelvis söndagar är en optimal dag att publicera ett inlägg, speciellt efter klockan 20 då många befinner sig i soffan och har tid att kika runt på Instagram och Facebook. Samma tid fungerar också bra under arbetsveckan då det är en tidpunkt när många har en stund över.

Kommunicera där målgruppen är

För företag fungerar det utmärkt att använda sig av Facebooks chattfunktion för att sköta en stor del av kundservicen – och kraven på att snabbt svara på frågor från kunder i sociala medier kommer bara öka. Att använda en funktion på en plats där både du och målgruppen redan befinner dig gör livet enklare, särskilt för era kunder. För att ni ska kunna sköta kommunikationen smidigt och enkelt är det bra att upprätta ett internt dokument (som alla inblandade har tillgång till och kan uppdatera) när ni samlar alla vanligt förekommande frågor, så behöver ni inte lägga tid på att kolla upp samma saker hela tiden.

Uppmärksamma era följare

Skapa en mer äkta relation till läsare genom att använda personligt tilltal och en lättsam ton. Sociala medier gör att ni inte måste skapa allt innehåll själva, ni kan ta hjälp av era följare för att driva trafik. Uppmana era följare att dela med sig av sina upplevelser av företaget och dela sedan innehållet i era kanaler. Här gäller det också att vara beredd på att möta eventuell kritik. Ger du följarna genuin uppmärksamhet, kommer de att vilja lägga upp innehåll om dig som du kan använda i din kommunikation.

Använd sociala medier till att samla in information som driver affärer

Säg att ert företag säljer skor. Just nu funderar ni på om ni ska göra en satsning på er webb. Det kommer ta tid och därför vill ni veta om det är värt det eller inte. Köper folk mer om produkttexterna är hundraprocentiga eller tittar folk mer på bilderna och på vad andra kunder tycker om produkterna?

Därför lägger ni upp en länk till ett par skor ur ert sortiment på Facebook. Nästa vecka vid samma tid lägger ni upp ett likadant, men den här gången har ni förbättrat produkttexten och texten i inlägget på Facebook. Nu har ni underlag för att analysera med exempelvis Google Analytics och se vad som är viktigt för era kunder, och om det är någonting på er webb som ni skulle tjäna på att uppdatera.

6 tips att tänka på

  • Tänk på tajmingen
  • Interagera med följarna
  • Be följarna att dela med sig av tankar och åsikter – men var bredd på eventuell kritik
  • Använd en lättsam ton och personligt tilltal
  • Låt följarna vara med och skapa innehåll genom att till exempel reposta följares bilder
  • Analysera innehållet för att driva din affär

Nästa vecka följer vi upp temat, då pratar vi om några vanliga misstag i sociala medier och hur ni kan undvika dem. Vi hörs då!

You Might Also Like

2 Comments

Leave a Reply