Blogg Content marketing Kapybara

7 steg till en lyckad företagsblogg

En lyckad företagsblogg driver affärer och positionerar dig inom ditt område. Men det kräver både strategiskt och hårt arbete. Så här gör ni.

Förra veckan listade vi en rad anledningar för företag att starta en blogg. Men sedan då? Här kommer våra bästa konkreta tips för att faktiskt lyckas med företagsbloggen.

  1. Sätt upp mål för bloggen. Vad vill ni åstadkomma med bloggen? Få nya kunder, marknadsföra er, skapa en expertroll, differentiera er från andra inom branschen? Pränta ned vad ni vill att bloggen ska göra för er, så har ni det i bakhuvudet när ni sedan producerar innehåll. Det blir också lättare för er att i ett senare skede utvärdera bloggen.
  1. Bestäm en ton för bloggen. Hur ska ni prata? Det här är en punkt som är lätt att glömma bort. Men på samma sätt som ni till exempel har en grafisk profil, bör ni bestämma er för hur företaget låter i de olika kanalerna. Är ni skojfriska eller vill ni ge ett mer seriöst intryck? Ska inläggen vara faktaspäckade eller mer avslappnade och resonerande? Det kan vara trevligt med en relativt avslappnad ton, men det kan vara en god idé att inte bli alltför informell så att ni uppfattas som oseriösa.
  1. Välj era avsändare. Är det företaget som står som avsändare i alla blogginlägg, eller vill ni ha namngivna avsändare? Är det alltid samma, eller vill ni positionera några olika medarbetare kring olika ämnen? Att ge bloggen ett ansikte kan ge läsarna ett mer personligt intryck och att ge några medarbetare utrymme på bloggen stärker deras personliga varumärken, något som företaget också vinner på.
  1. Gör en strategisk plan för bloggens innehåll. Vad ska ni kommunicera? Det beror såklart på vad ni säljer. Och även om det är okej att skriva om någon specifik produkt eller tjänst då och då, så ska tonvikten ligga på att berätta om det som omgiver produkten eller tjänsten. Tillverkar ni kontorsstolar skriver ni mycket om ergonomi och kan till exempel ge läsarna tips på övningar som motverkar stelhet eller kanske ha en sjukgymnast som gästbloggare. Intresset för din produkt kommer av sig självt, läsare vill inte bli bombarderade med produktinformation stup i kvarten. Sätt sedan upp en plan för vilka inlägg ni ska producera under året och vem som ska skriva vad.
  1. Publicera innehåll kontinuerligt. Hur ofta vill ni uppdatera bloggen? Det är viktigt att ha bestämt en viss publiceringstakt och sedan följa den. Bloggar som uppdaterar sällan eller alltför ofta tröttar folk på. Innan ni publicerar det första inlägget kan det vara bra att ha byggt upp en buffert av texter, så att ni är säkra på att ni kan hålla den takt ni har utlovat.
  1. Dela innehållet. Vad händer nu? Mycket av jobbet är nu gjort, men för att ert innehåll ska få bra spridning krävs att ni delar det i era olika kanaler. Fundera på vilka kanaler som passar bäst för att dela ert innehåll. Uppmuntra medarbetare att dela på sina sociala medier, här hjälper det att låta någon av medarbetarna vara avsändare för blogginlägget eftersom det kommer kännas mer relevant för dem att dela inlägget.
  1. Analysera bloggens trafik. Vilka hittar till bloggen och vad gör de där? Kanske hittar någon ert blogginlägg via en Google-sökning, för att sedan ytterligare läsa två andra av era inlägg. Kanske fortsätter de sedan till ert erbjudande på webbplatsen. Då vet ni att ni har en riktigt bra lead. Att ta sig tid att analysera trafiken på bloggen är jätteviktigt – annars vet ni inte om bloggen skapar alla de fördelar ni har tänkt er.

Känns det klurigt att hinna med att skapa innehåll för att kontinuerligt kunna uppdatera bloggen? Kontakta gärna oss på Kapybara så löser vi det.

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply